Esti constient de modul in care gandesti?
Chiar daca nu ai dezvoltat o tulburare de personalitate, cu sigurantă ai una sau mai multe tendinte dominante prin care filtrezi informatiile din mediu, tendinte care iti influenteaza stilul de viata si interactiunile cu ceilalti.
Schemele cognitive ale lui Young pot scoate la iveala aceste tendinte si modul in care ele s-au format in copilaria timpurie.
Caracteristici:
-reprezinta pentru individ adevaruri absolute
-se perpetueaza si sunt dificil de modificat si, pentru ca sunt conturate de la o varsta frageda, devin familiare iar eventualele modificari ale acestor scheme sunt percepute ca o amenintare
-schemele sunt rezultatul experientelor repetate, rolul familiei si al persoanelor semnificative din viata pacientului fiind major in dezvoltarea lor
-scheme se automentin prin activarea in memorie doar a informatiilor concordante cu schema, ignorarea informatiilor neconcordante cu ea si producerea de informatii concordante atunci cand acestea nu exista
-activarea schemelor cognitive se asociaza adesea cu trairi emotionale neplacute
-schemele pot fi activate si pe parcursul terapiei, provocand reactii emotionale din partea pacientului care pot fi prelucrate, ajutand la identificarea si constientizarea continutului schemei.
Cu cat o schema este mai severa, cu atat numarul situatiilor care o activeaza este mai mare.
Schemele rezulta din nevoi emotionale nesatisfacute in copilarie:
-autonomie, competenta si simtul realitatii
-libertate de a exprima trebuintele si emotiile
-spontaneitate si joc
-limite realiste si autocontrol
-asigurarea atasamentului celorlalti: stabilitate, siguranta.
I.Scheme cognitive privind separarea si respingerea sau raceala afectiva
Nesatisfacerea nevoilor de securitate, intelegere, stabilitate, aprobare, respect duce la formarea acestor scheme.
1.Abandon/Instabilitate – reflecta teama de abandon si lipsa de stabilitate perceputa la persoanele relevante, asociata cu ideea ca acestea nu le ofera incredere si sustinere emotionala. Este posibil ca persoanele cu aceasta schema pe parcursul copilariei, sa fi fost neglijate sau sa fi suferit pierderea parintilor (divort, deces).
2.Neincredere/abuz – reflecta teama ca ceilalti ii vor rani, abuza, umili, barfi, manipula, minti etc. Aceste scheme se refera la prejudicii aduse voluntar, intentionat sau ca rezultat al neglijentei extreme si nejustificate. Aceste scheme pot fi determinate de abuzuri repetate in copilarie.
3.Privatiune emotionala – reflecta expectanta ca nevoia de suport emotional nu va fi satisfacuta de ceilalti.
a)deprivare de atentie, afectiune, caldura sufleteasca si confidenta
b)deprivare de empatie (ideea ca ceilalti nu le impartasesc emotiile)
c)privatiunea de protectie (absenta ghidarii si suportului oferit de ceilalti)
4.Deficienta/rusine – existenta unor defecte reflecta convingerea ca individul este fara valoare, rau, nedorit, inferior si nu este respectat de ceilalti, care nu il vor putea iubi si aprecia. Poate implica hipersensibilitate la criticism, respingere si blamare.
5.Izolare sociala/Instrainare – reflecta sentimentul ca individul este izolat de restul lumii, respins de alte persoane si nu face parte din nicio comunitate. Se percepe pe sine ca fiind diferit de restul.
II.Schemele referitoare la autonomie si performanta slaba.
Autonomia este abilitatea unei persoane de a se separa de familia originara si a trai independent. Subiectii cu aceste scheme au anumite asteptari despre ei insisi si despre lume care interfereaza cu abilitatea lor de a se desprinde de familie. Sunt incapabili sa-si defineasca propria identitate si sa-si croiasca drumul in viata.
1.Dependenta functionala/Incompetenta – reflecta credinta subiectului este incapabil sa faca fata responsabilitatilor cotidiene. Este insotita de sentimentul de neajutorare. In copilarie aceste persoane nu au fost incurajate sa se manifeste independent si sa aiba incredere in sine.
2.Teama de evenimente inevitabile/Lipsa de control – se refera la teama nejustificata si exagerata ca pot aparea in orice moment catastrofe neprevazute (teama ca va innebuni, SIDA, cutremure, crime, razboi etc). De obicei aceste scheme se dezvolta prin modelare – unul dintre parinti prezinta tulburari de anxietate.
3.Sine nedezvoltat/Personalitate atrofiata – reflecta apropierea emotionala excesiva si o dependenta exagerata de una sau mai multe persoane semnificative, la o varsta la care ar trebui sa se adapteze singur la rigorile sociale. Este insotita de dezorientare si lipsa sensului in viata. Este posibil ca mediul familial sa fi fost unul abuziv sau hiperprotector.
4.Esec – reflecta convingerea ca persoana in cauza este diferita de ceilalti colegi (de scoala, serviciu) si nu poate atinge standardele lor. Implica ideea ca este prost, incapabil, neatent, fara succes.
III.Scheme referitoare la limite scazute sau defectuoase
Se refera la perceperea ineficienta a limitelor personale, a responsabilitatii fata de ceilalti, a angajamentelor pe care si le iau si a scopurilor fixate. Familia de origine este una permisiva, indulgenta. Indivizii au fost fortati sa tolereze niveluri ridicate de disconfort emotional, au fost lipsiti de supraveghere si de ghidare.
1.Grandoare/Dominanta/Revendicarea drepturilor personale – se refera la convingerea subiectului ca are toate drepturile si poate sa obtina tot ceea ce doreste, indiferent de urmari. Se refera la tendinta de a-si impune punctul de vedere, de a controla comportamentul si dorintele celorlalti. Lipsa de empatie se dezvolta in familiile indulgente, care nu fixeaza limite, isi neglijeaza/abuzeaza copiii.
2.Autocontrol exagerat/Inhibitie emotionala – subiectii tind sa-si controleze exagerat reactiile spontane pentru a evita dezaprobarea celorlalti:
-reprimarea mâniei si agresivitatii
-nevoia compulsiva de ordine, precizie si programare a actiunilor personale
-reprimarea trairilor emotionale pozitive
-raportarea excesiva la rutina, program prestabilit si ritualizat
-dificultatea de a-si recunoaste propriile defecte
IV.Scheme referitoare la dependenta exagerata fata de ceilalti.
Se refera la o concentrare exagerata asupra sentimentelor si dorintelor celorlalti in scopul castigarii aprecierii, dragostei si evitarii respingerii si abandonului. Subiectii cu aceste scheme pun un accent exagerat pe satisfacerea nevoilor si intereselor altora, uitand de propriile probleme. Cand interactioneaza cu ceilalti, se concentreaza exclusiv pe raspunsurile si reactiile celorlalti, pentru ca nu constientizeaza preferintele si nevoile personale. Familia originara a fost una bazata pe acceptarea conditionata, copiii au trebuit sa isi inhibe laturi semnificative ale personalitatii pentru a castiga aprecierea celorlalti. In copilarie nu au fost lasati sa isi urmeze inclinatiile personale. La maturitate isi canalizeaza eforturile pe satisfacerea nevoilor altora.
1. Subjugare/supunere – supunerea excesiva si renuntarea la propriile nevoi si emotii pentru a nu fi respins de ceilalti, credinta ca dorintele proprii sunt nesemnificative si fara importanta pentru altii. Persoanele cu aceasta schema isi suprima intotdeauna mânia si agresivitatea in fata celor considerati superiori. In copilarie au fost tot timpul controlate si directionate de catre parinti. Are doua forme:
a.subjugarea nevoilor proprii; dorintele sunt suprimate
b.subjugarea emotiilor; exprimarea lor este suprimata
2. Sacrificiul de sine – renuntarea la propriile dorinte, sentimente, in favoarea realizarii si indeplinirii dorintelor celorlalti. Motivatie: aceea de a nu-i face pe ceilalti sa sufere.
V.Schemele referitoare la hipervigilenta si inhibitie
Persoanele cu aceste scheme au tendinta de a fi mereu in garda, constiente in permanenta de comportamentele si reactiile lor. Nu isi acorda dreptul de a fi relaxat si fericit. Familia originara: relatii interpersonale reci, centrarea pe sarcini si rezolvarea de probleme, expresivitate emotionala redusa, perfectionism si formalizare excesiva a relatiilor familiale.
1.Inhibitie emotionala/Indezirabilitate sociala/Nevoia de aprobare – tendinta generala de a castiga aprobarea si atentia celorlalti, combinata cu sentimentul ca nu poate fi apreciat si placut de ceilalti. Imaginea de sine este dependenta de reactiile si parerile celorlalti.
2.Standarde nerealiste, rigide/Exigenta – persoanele cu aceasta schema considera ca trebuie sa atinga perfectiunea pentru a evita critica si dezaprobarea. Sunt tensionate, autocritica este exagerata, sunt incapabile de a se bucura de propriile realizari, stima de sine si autoeficacitatea perceputa sunt scazute. Se disting:
-perfectionismul (importanta excesiva oferita detaliilor+subestimarea propriei performante
-raportarea la un sistem rigid si inflexibil de norme
-preocuparea permanenta fata de performanta
Modalitati de operare cu schemele cognitive disfunctionale
a)Perpetuarea schemei: tot ceea ce face subiectul pentru a continua cu schema:
-distorsiuni cognitive
-patternuri de autoaparare
-stiluri de adaptare la schema
Toate aceste mecanisme de perpetuare a schemelor il determina pe individ sa perceapa situatiile astfel incat schema sa fie activa, acceptand informatiile care confirma schema si negand informatiile care vin in contradictie cu ea.
b)Schimbarea schemelor disfunctionale in scheme functionale. Acesta este si scopul terapiei schemei.
Articole asemanatoare
02/10/2024
Hai să ne distrăm împreună!
07/10/2024
Provocările adolescenței la fete
05/09/2024
Back to school!
11/03/2024
Criza de furie (tantrum) la copii
27/02/2024
Sfaturi pentru părinți cu copii cu ADHD
05/12/2023
Activități pentru copiii cu ADHD
25/08/2023