ONLINE sau FATA IN FATA
Respectam regulile de igiena si confidentialitatea datelor cu caracter personal
Organigrama unei companii se realizeaza de catre manager, impreuna cu directorul de resurse umane al firmei si managerii departamentelor. Dupa intocmire, departamentul de resurse umane are sarcina de a prezenta documentul tuturor angajatilor si de a le explica modul in care acesta va fi aplicat.
Pentru realizarea structurii organizatorice interne, este necesar sa fie luate in calcul unele aspecte specifice, precum planul strategic al firmei, activitatile si resursele umane care trebuie controlate, statutul sau legal, modul in care sunt distribuite resursele umane din punct de vedere geografic sau activitatile ce trebuie coordonate.
De asemenea, realizarea structurii organizatorice se face prin gruparea fiecarui post care prezinta aceleasi particularitati in interiorul unui compartiment, stabilirea relatiilor dintre compartimente si modul in care se realizeaza colaborarea dintre membrii acestora.
Structura unei organizatii se construieste pornind de la nevoile companiei de functionare si dezvoltare. Orice organizatie, ca si o familie pleaca de la anumite nevoi de baza de functionare(primare sau de supraviatuire), continuand apoi cu cele superioare sau secundare(de dezvoltare si evolutie). In acest sens, pentru a intelege in intregime nevoile unei companii, vom prezenta piramida nevoilor lui Maslow si care ne va ajuta in construirea si dezvolarea unei structuri fiabile.
Astfel, in functie de etapa in care se afla compania respectiva, vom construi structura sau pilonul organizational prin intermediul ORGANIGRAMEI.
Indiferent de dimensiunile sale, orice firma are nevoie de un sistem intern de organizare, pentru a putea functiona in conditii optime. In prezent, organigrama este sistemul care permite organizarea angajatilor in departamente, realizarea unei scari ierarhice, dar si o trasare generala a responsabilitatilor, alaturi de fisa postului.
Pe parcursul existentei unei companii, organigrama unei firme poate suferi modificari substantiale, fie pentru a integra noi pozitii sau departamente, fie pentru a include noi legaturi de subordonare si coordonare ale angajatilor.
In cele ce urmeaza, vom vorbi despre ce este organigrama firmei, cum se realizeaza si de ce este importanta pentru buna functionare a oricarei companii.
Rolul unei organigrame
Principalul rol al organigramei este acela de a reflecta modul in care sunt organizate resursele umane ale firmei, intocmai cu planul gandit de managerul general, de fondatorul entitatii sau de administratorul acesteia.
In ceea ce priveste derularea activitatilor, existenta unei organigrame vine cu o serie de avantaje pentru toate persoanele din interiorul firmei. In ceea ce priveste angajatorul, organigrama ii ofera acestuia acces rapid la informatii precum rolul fiecarui angajat in cadrul firmei, responsabilitatile sale, persoanele carora ii este subordonat, cele pe care le coordoneaza sau posturile individuale, subordonate direct lui. Cu toate ca nu poate inlocui un software pentru managementul personalului, organigrama este un document util, necesar pentru o buna organizare in orice companie.
In ceea ce priveste angajatii, organigrama are rolul de a-i ajuta sa-si inteleaga rolul in interiorul companiei, responsabilitatile, dar si sa-si cunoasca superiorii. De asemenea, acest document le ofera informatii si despre ceilalti angajati, astfel incat sa stie la cine sa apeleze in cazul unei activitati care necesita implicarea unor persoane dintr-un alt departament.
Cu toate ca reprezinta o structura de baza pentru orice companie, o organigrama existenta poate fi modificata oricand, in functie de nevoile companiei in ceea ce priveste noile resurse umane, dar si de modificarile organizationale care se produc in interiorul firmei: infiintarea sau desfiintarea unui departament, modificarea ierarhiilor sau regruparea compartimentelor deja existente. In cazul recrutarii unui numar mare de angajati, cu diferite responsabilitati, organigrama trebuie modificata, astfel incat sa reflecte noile schimbari din interiorul companiei.