ONLINE sau FATA IN FATA
Respectam regulile de igiena si confidentialitatea datelor cu caracter personal
Psihologia varstelor ne indică faptul că perioada copilariei, preadolescenta si adolescenta sunt etape ontogenetice definitorii in dezvoltarea bio-psiho-sociala a omului, precum si in construirea personalitatii. De aceea, pe parcursul acestui intreg proces este nevoie de un indrumător, de un mentor care sa invețe viitorul adult sa-si utilizeze la maxim potentialul, respectiv sa ia cele mai bune decizii in viata.
Copilarie si preadolescenta
In perioada copilariei timpurii, familia este principalul agent de socializare care mediaza realitatea copilului cu cea a mediului. Tranzitia catre copilaria mica, cand copilul face primii pasi in colective (grupuri de egali, colegii si colegele de la gradinita), respectiv catre copilaria mare, cand copilul ajunge la scoala, toate aceste evenimente vin la pachet cu largirea spectrului social in care se pozitionează copilul. Copilaria este perioada in care micutii comunica, invata, se integreaza si, poate cel mai important, incep incet, incet sa-si castige independenta. Dar ce se intampla atunci cand copiii intampina dificultati la nivelul interactiunilor sociale, in procesul de invatare scolara, nu reuseste sa se integreze, ori nu reuseste sa se desprinda de familie pentru a patrunde in alte medii sociale? Etapa copilariei este continuata de stagiul preadolescentei, stagiu in care incepe sa primeze dorinta anturajului, respectiv dorinta de a fi rebel, de a te razvrati impotriva regulilor, de a demonstra ca poti.
Adolescenta
Adolescenta este fara doar si poate cea mai tumultuoasa perioada pentru dezvoltarea umana, fiind procesul definitivarii personalitatii, al dezvoltarii depline din punct de vedere bio-psiho social, respectiv procesul in care trebuie sa facem tranzitia către stadiul de tanar, de adult responsabil capabil sa ia deciziile menite sa maximizeze succesul.
Erik Erikson, psiholog si psihanalist sustinea faptul ca în adolescentă vorbim de dezvoltarea unui conflict intre identificare si confuzia rolurilor, conflict care presupune faptul ca daca adolesentul va reusi sa se conceapa drept un individ productiv pentru societate, daca va primi suportul necesar din partea celorlalti, atunci acesta va fi capabil să perceapa un sentiment de integritate persoanla, in caz contrar vorbim de aparitia unei confuzii identitare, confuzie tradusa in termenii dificultatilor de adaptare si relationare (Bonchis, E. (2011). Perspective teoretice de abordare a copilului. In Familia si rolul ei in educarea copiilor (p. 45). Bucuresti, Romania: Polirom).
Adolescenta este de asemenea varsta la care au loc primele experiente de dragoste, experiente care, gestionate necorespunzator, se vor rasfrange ca o adevarata furtuna peste viitorul adult. Aceasta perioada este de asemenea si una in care congitia, emotiile si comportamentul adolescentului penduleaza intre dorinta de a fi independent de familie (si de normele sale), de scoală si financiar, si între neputinta atingerii acestei independente ca urmare a varstei incă fragede, care nu-i permite tanarului sa parasească caminul familial si sa se poata intretine pe propriile sale forte.
Desi nu ne place să afirmam acest lucru (dar o facem pentru a constientiza gravitatea problemelor de comportament, personalitate si emoționale care insotesc acest stagiu de varsta), adolescenta este si o perioadă de varsta periculoasa deoarece aici debuteaza principalele tulburari mintale, de personalitate, alimentare (si a multor altele). Astfel, daca crezi ca nimeni nu te intelege, ca ai nevoie de un partener abilitat de discutie, ca simti cum pierzi controlul asupra vietii tale personale si interpersonale, programeaza o sedinta! Clinica noastra iti vine in ajutor cu psihologi si psihoterapeuti specializati, dornici sa te ajute sa-ti cladesti (sau consolidezi increderea in propria persoana, pentru ca acestea din urma sunt pietrele de temelie ale reusitei).